5 Cara Banyakkan Susu Selepas Bersalin

Cara banyakkan susu selepas bersalin yang perlu anda amalkan agar dapat membantu pengeluaran susu lebih meriah. Terdapat beberapa cara untuk banyakkan susu khususnya untuk anda yang baru sahaja melahirkan anak.Sudah tentu anda ingin menyusukan anak anda kan?

 

cara banyakkan susu badan

 

Dalam proses menyusukan anak, para ibu perlu tahu cara banyakkan susu agar susu badan anda cukup untuk keperluan anak anda terutama untuk 6 bulan pertama atau sebaiknya sehingga anak genap 2 tahun. Jom teruskan baca entry ini agar anda mendapat manfaat di penghujung entry ini nanti. Insyallah.

 

Kurma Banyakkan Susu Badan

Ramai orang kata kurma dapat membantu banyakkan susu badan. Betul ke?

Buah kurma sudah sinonim dengan masyarakat Melayu Islam terutama pada bulan Ramadhan mengenai khasiatnya. Kurma yang merupakan makanan sunnah ini juga merupakan superfood yang mempunyai pelbagai nutrisi dan khasiat.

 

cara banyakkan susu badan 1

 

Khasiat kurma untuk ibu menyusu

1.Mengandungi nutrien tryptophan

Kurma mengandungi nutrien yang dikenali sebagai tryptophan. Ia merupakan salah satu daripada 10 asid amino penting dalam tubuh untuk membina protein. Selain itu, ia membantu menggalakkan pengeluaran serotonin, sejenia hormon laktasi iaitu proses pengeluaran susu badan!

2. Mengandungi kalsium

Ibu yang menyusu sangat memerlukan kalsium yang cukup untuk membantu proses penyusuan berjalan lancar. Perasan tak, susu akan berkurangan apabila anda mengalami haid? Hal ini kerana, kalsium keluar melalui darah haid. Oleh sebab itu, ibu menyusu sangat digalakkan mengambil kurma untuk menambah kalsium di dalam tubuh.

3. Sumber zat besi dan potassium

Kurma juga merupakan pembekal zat besi yang baik buat para ibu yang menyusukan anak.Setiap 100g kurma mengandungi kira-kira 11% bekalan zat besi yang perlu kita ambil setiap hari. Selain ia bagus untuk susu badan, ia juga membantu menstabilkan tekanan darah.

 

Air Soya Banyakkan Susu Badan

 

cara banyakkan susu badan 2

 

Air soya sangat berkait rapat dengan cara banyakkan susu badan secara semulajadi.Hal ini kerana soya mengandungi protein yang diperlukan oleh badan untuk membantu proses penyusuan.

 

Tapi air soya sekarang ni terlalu banyak gula menyebabkan khasiat sebenar kacang soya telah pon hilang.Tahukah anda protein sangat diperlukan untuk membantu banyakkan susu badan?

 

Hal ini kerana, sel dalam tubuh kita memerlukan protein yang sihat dan berkualiti tinggi untuk berfungsi dengan baik. Apabila sel sihat, maka sel badan dapat berfungsi dengan baik dan dapat membantu pengeluaran susu badan menjadi lancar.

 

Untuk pilihan air soya yang terbaik, saya cadangkan anda minum ESP SHAKLEE kerana ia diperbuat daripada kacang soya Non -GMO yang mempunyai 9 asid amino yang diperlukan tubuh. Rasa ESP SHAKLEE ini pon sangat sedap dan digemari oleh ibu menyusu tau!

 

Urutan Untuk Banyakkan Susu Badan

 

cara banyakkan susu badan 3

Sebaik sahaja anda melahirkan anak, jangan lupa untuk membuat urutan di bahagian payudara anda untuk banyakkan susu dengan cara melancarkan saluran-saluran pengeluaran susu yang tersumbat.

 

Mengikut pengalaman saya, selepas berurut pengeluaran susu menjadi lebih banyak sehinggakan kita dapat merasakan breast mengisi dengan susu apabila anak menyusu sebelah ataupon jika anak tidak menyusu dalam tempoh yang lama.

 

Tujuan utama urutan adalah untuk melancarkan saluran-saluran yang tersumbat yang menghalang susu keluar. Sebab itu, selepas berurut anda akan dapati susu lebih meriah dan mudah keluar apabila anak menyusu.Maka penghasilan susu pon semakin bertambah.

 

Tips Banyakkan Susu Badan

Antara tips lain yang dapat dikongsikan untuk banyakkan susu badan ialah :

  1. Susukan anak bila-bila masa yang anak perlukan. Tiada had masa untuk anak menyusu. Lagi kerap menyusu lagi bagus untuk penghasilan susu yang lebih banyak.
  2. Susukan anak pada kedua-dua belah payudara untuk merangsang lebih banyak penghasilan susu. Jangan hanya berikan sebelah sahaja.
  3. Waktu paling terbaik untuk menyusukan anak ialan setiap 2 jam sekali. Sekiranya anak tidak menyusu 2 jam sekali, pastikan anda mengepam susu untuk sentiasa merangsang pengeluaran susu.
  4. Pastikan emosi ibu ketika menyusu berada dalam keadaan tenang agar penyusuan berjalan lancar dan mengelakkan susu berkurang. Ingat emosi ibu sangat memainkan peranan!
  5. Pastikan ibu mendapat rehat yang cukup agar badan ibu tidak terlalu letih untuk menyusukan anak.
  6. Banyakkan minum air kosong atau jus buah kerana susu ibu juga mengandungi air.
  7. Makan supplemen untuk membantu melengkapkan nutrisi yang lompong dalam tubuh.

 

Ikhtiar Supplemen Untuk Banyakkan Susu

Bagi anda yang ingin ikhtiar banyakkan susu badan dengan supplemen yang selamat dan berkesan, saya cadangkan untuk anda amalkan Set Menyusu Shaklee.

 

set menyusu shaklee

Set Menyusu Shaklee memenuhi keperluan zat dan vitamin yang diperlukan oleh badan kita. Antara nutrisi yang diperlukan oleh ibu menyusu ialah :

 

  • Protein
  • Vitamin B
  • Kalsium
  • Vitamin D
  • Zat besi
  • Vitamin C

dan kesemua vitamin ini ada dalam Set Menyusu Shaklee tau!

 

Untuk banyakkan susu badan tidak semestinya anda bergantung sepenuhnya kepada set menyusu ini. Set menyusu shaklee hanyalah membantu mencukupkan keperluan nutrisi yang kurang dalam tubuh.

Dalam masa yang sama, anda perlu menjaga waktu tidur, pemakanan seimbang dan juga emosi untuk meneruskan penyusuan susu ibu.Sebab itu, supplemen sangat membantu dari segi tenaga, emosi dan sekaligus pengeluaran susu ibu.

 

Apa Kata Pengguna Set Menyusu Shaklee?

 

testimoni set menyusu shaklee 1

 

” Selama ni duk bace testimoni orang je.. Arini sempena tahun baru nak la wat testimoni sendiri..Saya amalkan ESP+OMEGA+ALFALFA . Memula dulu saya memang tak yakin. Tapi bila tengok hasilnya, memang sangat memuaskan. Susu badan makin banyak , berat badan saya turun 7 kg!! Memang tak sangka dan yang bestnya ramai tegur kata muka nampak berseri…hihi.. Dari pengguna shaklee terus saya jadi aganet shaklee.. Terbaiklah shaklee!”

 

 

 

testimoni set menyusu shaklee 2

 

” Saya guna set bersalin shaklee untuk anak kedua.Pada waktu tu semangat memang berkobar-kobar untuk breastfeed selepas pengalaman anak pertama saya yang mana saya hanya dapat menyusukan dia dalam tempoh 60 hari sahaja..kerana kekurangan ilmu penyusuan selain dari saya cepat stress kerana anak sulung kena colic.Pantang buka mata, pasti menangis. Untuk anak kedua selama tempoh berpantang , saya mula ambil set bersalin dan mula start pump pada hari kedua berpantang.. Alhamdulillah tiada lagi stress dan badan lebih segar..susu pun meriah sehingga saya ada 2 anak susuan iaitu ibrahim dan zikir haq, luka bersalin pon cepat sembuh”

 

Jangan lupa ibu-ibu sekalian!

Untuk banyakkan susu badan,anda juga perlu mengepam susu dengan peralatan penyusuan yang lengkap!

 

Nak tau apa peralatan penyusuan yang perlu anda sediakan sebelum mula bekerja kembali?

 

Baca : Peralatan Penyusuan Susu Ibu

 

 

Dapatkan SET MENYUSU SHAKLEE ini sekarang dari saya DIEYLA,

Pengedar Shaklee Seremban dan Seluruh Malaysia.

Konsultasi cara makan berkesan akan diberikan setelah barang sampai kepada anda.

Jangan tunggu lama-lama, klik link ini sekarang untuk respon segera.

 

Hubungi : 0145010786 (whatsapp/call/sms)

COD : Sikamat, Paroi Jaya ,Ampangan, dan Sekitar Seremban

POSLAJU : Seluruh Malaysiapengedar shaklee seremban , malaysia

 

1 thought on “5 Cara Banyakkan Susu Selepas Bersalin

Leave a Comment